måndag 14 februari 2011

Nytt blod i sockeromloppet...

Tack till er som delat tankar i kommentars fältet. Det känns fint. Skönt att veta att någon läser mina ord:)
Sockret och kolhydraterna har lämnat min kropp. Kvar är ett lugn som sprider självkänsla och harmoni. Jag är sååååå tacksam för denna rening. Jag visste redan innan hur det är att var i "sockerfritt läge". Jag visste hur skönt det är att slippa sug och den mentala besattheten, där det enda jag kan tänka är att, äta, äta.Vad-ska-jag-välja-att äta-valen som ger mig ångest och återigen ångest. Och fastän jag visste hur skönt det skulle bli, har jag ändå haft så svårt att ta steget.
Nu försöker jag fokusera på här och nu. Vill inte flyga iväg och tänka alltför storslagna planer. Det är inte idag jag behöver lösa hur jag skall äta i resten av mitt liv.Det finns bara idag.Nu kan jag vara här och ge min kropp en chans till en paus, det behöver den.
Det enda som räknas är att jag väljer de valen som min kropp mår bäst av. Centralt i mitt tänk ska vara att min kropp är BARA underbar. Spelar ingen roll hur gammal tjock och trött den känner sig. Den är bara underbar. Och den ska behandlas därefter.

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när kroppen är avgiftad.. Jag håller sakta men säkert lära mig vad som triggar mitt sötsug. Det är nog det svåraste att lära sig.. Som ett plus är att mina kolesterolvärden har blivit kanonbra efter omläggningen. Inte helt fel. ;) när man äter tvärtemot vad de rekommenderar.

    SvaraRadera
  2. Monolog för envar



    Hade jag fått vad jag aldrig fick

    så hade det gått som det aldrig gick.

    Hade jag mött den jag aldrig mötte

    och hade jag skött vad jag aldrig skötte

    och hade jag känt vad jag aldrig kände

    hade åtskilligt hänt som nu aldrig hände.

    Ja, hade jag gått dit jag aldrig går

    så hade jag stått där jag inte står.

    Alf Henriksson

    Jag fick denna vers häromdagen och tycker den beskriver mycket av det som finns i allas våra tankar när man är i förändringens tid.
    Det är inte alltid så lätt att finna ro, som du Charlotte har gjort, genom din rening. Må den vara lång tid. Livet kommer ju allt som oftast emellan och rubbar vårt lugn. Då är det bra att minnas att, en gång hade jag det och kan finna tillbaks till det.

    SvaraRadera
  3. Tack! Härligt underbart Sant. Kram Lycka till Helena

    SvaraRadera