tisdag 3 augusti 2010

Att komma i kontakt med hur det egentligen är.

Under gårdagens promenadrunda kom jag i känslomässig kontakt med hur enormt stor och tung jag känner mig. Konstigt det där, hur förnekelse kan hålla sanningar på avstånd ifrån oss. Jag är ju inte större nu än vad jag var när resan, här på bloggen, startade. Ändå blev det plötsligt så tydligt. Det är både smärtsamt och befriande att komma nära sanningar. Man vet på något sätt att det inte finns något mer dolt att finna. Man är på botten av känslan. En känslomässig avtäckning. Nu är det blottat, så här är det.
Lika tydlig som kroppsmedvetenheten är vissheten om processen jag har framför mig. Jag inser att det inte är någon quickfix . Nej snarare håller jag på att söka en ny livsstil, där varje dag i resten av mitt liv kommer handla om att värna min hälsa. Jag kommer aldrig kunna återgå till destruktivt ätande om jag vill minska i vikt och sen behålla min nya kropp. Jag har en lång och stor resa framför mig, stundtals så hisnande att jag funderar på att ge upp. Men det ska jag inte. Jag skall istället förändra en liten bit i taget och ha i åtanke att detta är vad jag vill och önskar.
Tack för att ni följer mig.
Kram Charlotte

1 kommentar:

  1. Klokt av dig, Charlotte. Att ta en sak i taget. Som sagt det tar lång tid att gå ner i vikt och det ska ju helst vara bestående. Att lägga om livsstil tar ju tid.
    Jag läste om mental träning.
    Fakta: Bli av med din övervikt med tankekraft, motion och rätt kost.
    Av Boris Aranovich. Han håller ett intressant föredrag i Stockholm den 8/9. "Vatten som ger hälsa", handlar om joniserat vatten.
    Tankens kraft är mycket stor, det vet du ju.
    Du klarar detta, eftersom du är så klok och inte överilar dig.

    SvaraRadera