söndag 22 augusti 2010

Tänker snälla tankar för att gynna processen.

Jag är i matflyt. Jo, det är sant. Inget att ta förgivet när man slagits mot ätstörningar ett helt liv. Just nu klarar jag av att göra bra val. Jag tar en dag i sänder och jagar inte kilon, snarare söker jag en ny livsstil. Det är så tydligt att jag bestämt mig. Jag har verkligen bestämt mig!
Jag vill lämna det gamla och söka det nya. Bakom mig lägger jag åratal av dieter, den ena märkligare än den andra. Dieter jag piskade mig själv igenom, ofta med ett mentalt fokus fyllt av självförakt. Sällan gav det resultat.
Nu satsar jag på att finna matflytet i stunden. Jag väger mig nästan aldrig. Stod på vågen för några veckor sen och konstaterade att det går neråt. Nu känner jag mest på byxstorleken att det går åt rätt håll. Det går sakta, men det får det göra.
Jag försöker hinna motionera. Hinner inte alltid. Tidigare har jag känt mig misslyckad när jag inte lever upp till min plan. Nu tänker jag istället snälla tankar om mig själv. Självförakt knappast kommer leda till viktminskning…
Idag skall jag vara kärleksfull mot mig själv. Jag vill vårda min kropp som det tempel den är. Idag skall jag älska att vara jag, i min ”bara underbara kropp”. Det tror jag gynnar processen.
Kram Charlotte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar