måndag 19 juli 2010

Att behålla mitt målfokus

Några dagar vid havet har hjälpt mig att reflektera. Både över livet som stort och om mina dagliga matvanor.Jag noterar att fokuset behöver bibehållas varje minut om jag inte skall tappa min nya inställning, det jag tidigare valt att kalla "matflytet". Om jag är fokuserad på vad jag vill och vart jag är på väg, ter sig matvalen lätta. Då tckar jag nej till en glass, med lätthet, när resten av familjen väljer att äta en.
Däremot tappar jag också bort mig då och då. Faktorer som trötthet och hunger verkar vara bland de farligaste. Då glider jag sakta men säkert in i självdestruktivitetens svarta vrå och äter för att slippa känna. Därför är det min stora utmaning att fortsätta söka "matflytet" och uppmärksamma när fokus övergår i ickefokus. Först när jag identifierat skarven däremellan är jag förmögen att ta kommando över den och ingripa med kraft.
Jag är på resande fot i min förändringsprocess. Varje stund är inte framgångsrik, men jag är definitivt på väg.
Tack för att ni följer mig.
Kram Charlotte

2 kommentarer:

  1. Heja Charlotte, medvetenhet är det som gäller. Du klarar detta. Jag läste att det tar 30 dagar att bryta ett mönster. Så fortsätt bara, det går lättare med tiden.

    SvaraRadera
  2. Wow Charlotte! Det är ett stort steg du tagit iom att du bestämt dig för denna resa. Och genom att blogga om det så visar det verkligen din beslutsamhet. Det är väl peppande om något! Jag följer din blogg med stor beundran. Du är värd allt stöd! Ett stort lycka till från mig. Kram

    SvaraRadera