måndag 12 juli 2010

Att göra en förändring


Det finns dom som menar att resultatet av en förändringsprocess beror på hur gärna man vill förändra sig och hur mycket engagemang man är villig att lägga på förändringen. Men betyder det då, att om både vilja och handlingskraft saknas, så kommer det inte att fungera? Kanske. Men jag tror att båda dessa går att införskaffa.

Min status när jag börjar mitt bloggande är följande:
Överviktig kvinna, snart 40 år, har varit mer eller mindre överviktig sen barnsben. Mat var defenitivt min första drog. Jag minns tydligt vilken underbar tröst och tillfredställelse jag upplevde som liten, när jag fick stoppa något gott i munnen. Tyvärr, en känsla, som finns där än i dag.
När jag nyligen fött mitt tredje barn stannade vågen på 113 kg. Tyvärr känner jag varken motivation eller driv att göra något åt det, men jag vet att jag måste.
Min kropp har alltid varit stark och frisk, trots den övervikt jag släpat på. Jag inser att det inte är för evigt. Övervikt är förenat med sjukdom, förr eller senare. Det är därför, det har blivit dax att agera.
Min första utmaning blir att införskaffa motivation och villighet.Den som gjort många försök att gå ner i vikt vet hur fruktansvärt tröstlöst det kan kännas. Men hur det än känns, så börjar sökandet nu. Min viktminskningsesa måste börja. Och den här gången tänker jag inte acceptera något annat än att jag når mitt mål.
Tack för att du hänger med ! Kram Charlotte
Ps. Bilden är tagen två veckor efter (!) Theodors födsel. Mammakläder från webbutiken http://www.greatestmom.se/ , min nya butik med mammakläder i stora storlekar. ds

2 kommentarer:

  1. Lycka till! Jag hoppas det smittar av sig på mig. Jag måste bara gå ner i vikt. Min drog har alltid varit mat och då framför allt socker, pasta och bröd. Inte helt enkelt att sluta med när kroppen skriker efter det.

    Kram

    SvaraRadera