torsdag 15 juli 2010

Att söka matflytet....

Utan konkret målsättning är det svårt att hitta i mål.
Under tiden som jag bloggar vidare och söker för att finna motivation, står det klart att mitt mål behöver formuleras. Visst, det är ju klart att målet är viktnedgång, men jag har ingen direkt strategi eller konkret plan för hur eller när jag tänkte gå i mål. Faktiskt vet jag inte ens vart målet är eller hur det ser ut. Det sägs att förändringsprocessers utgång är beroende av hur välformulerat och specifikt målet är.
Till skillnad från andra gånger när jag försökt viktminska, har jag en önskan att denna gång skall vara annorlunda. Jag vill inte anamma någon supermetod för att sen återgå till destruktivt beteende. Nej, jag vill hitta ”matflytet” i vardagen. Ja, just det , det är det jag vill.
Så vad är matflytet? Jag tror det är att göra ”ett val i taget”. Det spelar ingen roll vad jag bestämmer på morgonen om jag sen ändrar mitt beslut redan till förmiddagskaffet. Nej, beslutet, vad och hur mycket jag skall äta, måste vila i nuet. Jag måste lära mig att ta ansvar i stunden. Det är liksom okej att titta på ett wienerbröd och fråga sig själv: ” Vill jag äta detta? ” (Även om det känns som om wienerbrödet just skall attackera mig och hoppa in i min mun…:)
Så helt klart blir ett första delmål att försöka utforska hur ”matflytet” skulle kunna se ut, hur jag skall hantera att nå dit och vilka strategier som kan hjälpa mig på vägen.
Detta skall jag i morgon filosofera över vid havet….
Kram ! Charlotte

1 kommentar:

  1. Heja Charlotte, du verkar ha funnit en del av ett sätt att betvinga din matlustar. Just att hejda sig en stund och fundera på om detta är vad jag egentligen vill ha, är värdefullt. Det är en början till en god fortsättning. Kram

    SvaraRadera