onsdag 14 juli 2010

En resekamrat-min nya kraftkälla

För att vara framgångsrik i förändringsprocesser tror jag stenhårt på att man skall skaffa sig kraftkällor. Dessa kan vara människor, saker eller platser. En kraftkälla är något eller någon som helt säkert bara hjälper och stärker oss i vår process. Det är märkligt, men sant, att vi inte alltid får den hjälp och stöttning vi behöver från dem som står oss närmast.Detta kan bero på många olika faktorer, men oftast handlar det om vad personen själv har för agenda och vad han eller hon riskerar att förlora. Därför gäller det att välja kraftkälla omsorgsfullt.

Första gången jag besökte en retreat och gick in i tystnad i fyra dagar fick jag höra en bön. Den är så här:
”Öppna mina öron så att jag kan höra dig, öppna mina ögon så att jag kan se dig, öppna mina händer, så att jag kan känna på dig, i mötet med andra människor.”
Mina nära är mycket "Gud" för mig. De säger det jag behöver höra, vägleder mig när jag går vilse och finns där som ett fysiskt "Gud". Jag har alltid sett på människor som gudomliga, men den här bönen tydliggjorde det hela ytterligare en nivå.
Med det i åtanke har jag skaffat mig en resekamrat för min viktminskningsresa. Kände att jag behövde veta vem som kommer följa mig i min utmaning. Jag frågade min vän E. Hon har ingen erfarenhet av övervikt eller viktminskning, men hon gillar mig, precis som jag är. Hon har aldrig kritiserat mina misslyckanden utan tvärtom försöker hon alltid hjälpa mig att se mina tillgångar. Hon är en sann vän- en sann kraftkälla.Vi har planerat en skogspromenad de närmsta dagarna, då ska vi snacka igenom hur vårat "resekamrats-avtal" ska se ut.
Det är fint att ha en resekamrat.
Det är också fint att få kommentarer från er som läser bloggen. Jag är glad att ni är med.
Kram Charlotte

3 kommentarer:

  1. Jag är med dig Charlotte - lovar att inte bjuda på några snabba kolhydrater när vi kommer igång med fredagsluncherna igen!

    SvaraRadera
  2. Tänk sådan lycka och styrka du har i dig själv och att söka en reskamrat bekräftar att du är klok nog att veta att ensam är inte alltid stark.Jag vet, av egen erfarenhet, att det inte alltid är klokt att kämpa mot sina demoner i ensamhet.Det är lätt att de blir en övermäktiga. De försvinner lättare när man kan ventilera dem med andra.Jag stödjer dig i mina tankar och ord.

    SvaraRadera
  3. Det är alltid lättare om man har stöd från andra. Jag söker just nu efter styrkan att ta tag i min resa.

    Kram

    SvaraRadera